Läsänglar

Tillsammans med Pilängskolan har Stena Fastigheter startat Läsänglar – ett projekt som syftar till att främja läsglädje och minska det lästapp som ofta förekommer på sommaren.

Att kunna läsa är en grundläggande förutsättning för mycket i livet och öppnar dörrar till kunskap, personlig utveckling och självständighet. För barn och unga är det särskilt viktigt för att klara skolgången, vilket ger dem framtidstro och skapar möjligheter till både utbildning och arbete. Stena Fastigheter har därför tillsammans med Pilängskolan startat projektet Läsänglar.

Varför valde man att starta Läsänglar?

Många elever, särskilt i socioekonomiskt utsatta områden, har bristande svenskakunskaper som påverkar deras prestationer i alla ämnen. Under sommaren förekommer ofta ett lästapp eftersom barn inte deltar i språkfrämjande aktiviteter på samma sätt som under skolterminerna. För att motverka detta och främja läslusten startades projektet Läsänglar på Pilängskolan i Landskrona. Projektet syftar till att stärka elevers läs- och språkkunskaper så att de kan börja höstterminen på samma nivå som före sommaren. Det riktar sig främst till elever i årskurs 3 och 4, eftersom övergången mellan låg- och mellanstadiet kan vara svår.

- Under skoltiden så läser man ju, men sen på sommaren så går vi och leker och så glömmer vi bort läsningen. Och sen efter att vi har börjat skolan igen på hösten så är vi kanske på samma nivå eller lägre. Men om vi läser på sommaren som vi gör med Läsänglarna så blir nivån mycket högre, berättar Naya Ashour som går i årkurs 3 på Pilängskolan 

Istället för att bara vara hemma hela sommaren kom barnen ut varje dag, pratade svenska och läste böcker tillsammans.

Anne-Maj Böös, lärare på Pilängskolan och initiativtagare till projektet Läsänglar

Fyra veckor av intensiv läsning 

Denna satsning startade sommaren 2023 och innebar att eleverna fick intensiv lästräning under en period på fyra veckor – två veckor i början av sommaren och två i slutet. Tre till fem dagar i veckan ägnades tre timmar åt läsning. Både starka och svaga läsare var välkomna att delta. Under träffarna läste eleverna tillsammans, diskuterade böcker och inspirerades till fortsatt läsning. En viktig del av projektet var möjligheten att, med stöd från Stena Fastigheter, anställa en ungdom som läsambassadör. Denne fungerade som en förebild för de yngre eleverna och bidrog till att stärka deras motivation och läslust.

- Istället för att bara vara hemma hela sommaren kom barnen ut varje dag, pratade svenska och läste böcker tillsammans, förklarar Anne-Maj Böös som är lärare på Pilängskolan och initiativtagare till projektet Läsänglar

Att vi med stöd av Stena fastigheter hade anställt en ungdom som läsambassadör var helt avgörande för resultatet. Detta fick igång många barn som annars inte hade kommit lika flitigt.

Anne-Maj Böös

Stärkt självförtroende och bättre skolresultat

Stena Fastigheter har finansierat största delen av detta projekt och har, tillsammans med Pilängsskolans rektor, skolbibliotekarie, lärare och elevers engagemang, gjort satsningen möjlig. Anne-Maj Böös berättar att de är mycket nöjda med resultatet och att projektet blev uppskattat av flera. Dessutom har man sett förbättrade resultat, där eleverna under hösten inte bara utvecklades i läsning utan även fick stärkt självförtroende och förbättrade prestationer i andra skolämnen. Detta är bland annat tack vare läsambassadören, som man hade möjlighet att anställa med stöd från Stena Fastigheter.

- Att vi med stöd av Stena Fastigheter hade anställt en ungdom som läsambassadör var helt avgörande för resultatet. Detta fick igång många barn som annars inte hade kommit lika flitigt, säger Anne-Maj Böös